کد خبر: ۹۱۲۹
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۸
معاون پژوهشی مرکز آموزش سازمان امور مالیاتی کشور؛

اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده معاف است

معاون پژوهشی مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: اصل طلا از جمله کالا‌هایی است که از مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

به گزارش پرشی خبر به نقل از رسانه مالیاتی ایران؛ اشکان هراتی در این خصوص افزود: طبق قانون دایمی مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰، اصل طلا، معاف از مالیات بر ارزش افزوده است و در خرید طلا، فقط اجرت طلا محاسبه می‌شود و خریدار هیچگونه مالیاتی غیر از آن نباید بپردازد.

وی تصریح کرد: با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و از طریق جریان صدور صورتحساب الکترونیکی، شفافیت ایجاد می‌شود و دیگر خریدار بابت کالای معاف از مالیات بر ارزش افزوده مالیات پرداخت نمی‌کند.

معاون پژوهشی مرکز آموزش سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: در صورتحساب الکترونیکی یکبار مالیات بر ارزش افزوده کالا دریافت می‌شود و سازوکار آن طوری طراحی شده که امکان اخذ مالیات از کالای معاف و اخذ دوباره مالیات امکانپذیر نیست، ولی در غیر این صورت فروشنده می‌تواند ارزش افزوده دیگری نیز از افراد بگیرد.

هراتی افزود: تمام کالا‌ها در سامانه مؤدیان، با ذکر شماره سریال ثبت شده است و افراد می‌توانند با در دست داشتن شماره سریال کالا از اصل و تقلبی بودن آن اطمینان حاصل کنند. صورتحساب الکترونیک مالیاتی دارای سریال ۲۲ کاراکتری منحصر به فردی است که اقلام و اطلاعات آن متناسب با نوع کسب و کار توسط سازمان امور مالیاتی تعریف شده و شناسه کالا (۱۳ رقمی) و نرخ مالیات آن مشخص شده است.

وی با تاکید بر اینکه از اول دی ماه اشخاص مشمول مکلف اند صورتحساب الکترونیک صادر کنند، گفت: اعتبار فروشگاه‌ها در صدور صورتحساب الکترونیکی است توصیه من این است که مصرف کننده از کسانی خرید بکند که صورتحساب الکترونیکی صادر می‌کنند، چون قطعا کسانی که صورتحساب الکترونیکی صادر می‌کنند، جزو فروشگاه و کسب و کار‌های معتبر هستند.

 

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>