کد خبر: ۸۶۵۵
۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
رئیس کل سازمان امور مالیاتی:

نورافکن های سازمان مالیاتی بالای سر فراریان مالیاتی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: برقراری عدالت مالیاتی با تمرکز بر دانه ‌درشت‌ها، مهمترین راهبرد سازمان امور مالیاتی است.

به گزارش پرشین خبر به نقل از رسانه مالیاتی ایران، در پنجمین روز دهه مبارک فجر دکتر سید محمد هادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه برقراری عدالت مالیاتی با تمرکز بر دانه‌ درشت‌ها، مهمترین راهبرد سازمان امور مالیاتی است، گفت: در دوره تحولی، نورافکن هایی بر مسیرهای دور زدن نظام مالیاتی، تابانده شده است.
دکتر سبحانیان با اعلام خبر خوش درباره پرونده‌ های باز سنوات گذشته بیان داشت: نظام مالیاتی آماده است برای تسهیل تکالیف مودیان و مختومه کردن پرونده‌ های باز مالیاتی از سنوات گذشته، از مودیان بخواهد اصل مالیات خود را پرداخت کنند تا جرائم ایشان بخشوده شود.
وی با اشاره به اعتماد سازمان مالیاتی به اظهارنامه مالیاتی مودیان تصریح کرد: میوه و ثمره اجرای پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان این است که اگر مودی اطلاعاتش را در سامانه وارد کند و تکالیفش را انجام دهد، سازمان امور مالیاتی حق ندارد به پرونده او رسیدگی کند.
 
اطلاعات 59 هزار خانه خالی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است
دکتر سبحانیان درباره آخرین وضعیت خانه های لوکس گفت: در سال 1400 تعداد خانه های لوکس شناسایی شده 12300 واحد که 400 میلیارد تومان مالیات تعیین شده، در سال 1401 تعداد 40500 واحد شناسایی شده و مالیات تعیین شده در حدود یک هزار و 200 میلیارد تومان و  در  سال 1402 تعداد 160 هزار واحد لوکس  شناسایی شده که مالیات تعیین شده آن هم حدود 7 هزار میلیارد تومان می باشد.
دکتر سبحانیان به آخرین وضعیت خانه های خالی نیز اشاره کرد و گفت: در آذرماه سال جاری اطلاعات ۱۹ هزار واحد مسکونی خالی و در دی‌ماه سال جاری اطلاعات ۴۰ هزار واحد مسکونی دیگر یعنی جمعا اطلاعات ۵۹ هزار خانه خالی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت.
وی شناسایی به هنگام و دقیق خانه های خالی را موجب اجرای دقیق قانون مالیات خانه های خالی خواند و تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی مسئول شناسایی خانه های خالی نیست، چون نه ابزار آن را دارد و نه صلاحیت آن را دارد.
 
رابطه نظام مالیاتی و مودیان مالیاتی هیچ وقت به خوبی اکنون نبوده است
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به ثمره و نتایج رویکرد تعاملی نظام مالیاتی با فعالان اقتصادی گفت: رابطه نظام مالیاتی و مودیان مالیاتی هیچ وقت به خوبی اکنون نبوده است.
دکتر سبحانیان به رویکرد مودی مداری نظام مالیاتی در دوره تحولی جدید پرداخت و گفت: در دو سال‌ گذشته مودیان از تسهیلات مقرر در تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم استفاده کردند. با پیگیری های سازمان، جهت استفاده حداکثری مودیان محترم مالیاتی، سقف مبلغ با افزایش بیش از دو نیم برابری از 6.7 میلیارد تومان به 18 میلیارد تومان رسید.
وی در ادامه با بیان اینکه بخش مشاغل و اصناف در نهایت 5 یا 6 درصد رآمدهای کشور را تامین می کنند، افزود: مالیات 50 درصد مودیان مالیاتی مشاغل در سال جاری صفر بوده است و 90 درصد آنها زیر 20 میلیون تومان پرداخت کرده اند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه براساس اصل توانایی پرداخت، در همه جای دنیا  از کسانی که ثروت و آورده بیشتری دارند مالیات بیشتری گرفته می‌شود. طبق قانون کسانی که فعالیت اقتصادی انجام می‌ دهند و درآمد دارند و این درآمد بالاتر از سقف معافیت مالیاتی است، باید مالیات حقه خود را پرداخت نمایند.
 
نزدیک به یک میلیارد صورتحساب های الکترونیکی در سامانه مودیان دریافت شده است
وی تعداد کارپوشه فعال در سامانه مودیان را ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار کارپوشه اعلام کرد و گفت: تعداد صورتحساب های الکترونیکی دریافتی در سامانه مودیان ۹۷۹ میلیون صورتحساب بوده است که از این تعداد ۲۳۸ میلیون صورتحساب نوع یک یا همان صورتحساب تفصیلی داشته ایم.
دکتر سبحانیان درخصوص وضعیت ارسال این نوع صورتحساب ها گفت: ۴۵۷ میلیون صورتحساب توسط خود مودیان، ۵۲۲ میلیون صورتحساب توسط شرکت‌های معتمد و ۳۵۰۰ صورتحساب توسط شرکت‌های دولتی ارسال شده است.
 
مقصد آرمانی نظام مالیاتی استقرار مالیات بر مجموع درآمد اشخاص است
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مقصد آرمانی نظام مالیاتی استقرار مالیات بر مجموع درآمد اشخاص است.
دکتر سبحانیان استقرار مالیات بر مجموع درآمد اشخاص را مقصد آرمانی نظام مالیاتی دانست و اظهار داشت: اگر این اتفاق بیفتد عدالت مالیاتی محقق خواهد شد و فشار بر واحدهای تولیدی کاهش خواهد یافت.
وی در ادامه به مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت و گفت: مالیات بر ارزش افزوده به بخش قابل توجهی از اقلام سفره مردم اصابت نمی ‌کند. مالیات بر مصرف از پرمصرف‌ها باید دریافت شود. این نوع مالیات، ابزاری برای بازتوزیع درآمد بین اقشار ضعیف جامعه است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: برآورد ما از افزایش یک واحد درصدی مالیات بر ارزش افزوده بین ۶۵ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۰ هزار میلیارد آن در سال ۱۴۰۳ و مابقی در سال ۱۴۰۴ محقق خواهد شد.
دکتر سبحانیان همچنین با انتقاد از به تعویق انداختن مالیات گفت: دانه‌ درشت‌های مالیاتی و برخی دستگاه‌های دولتی تلاش می ‌کنند با تعویق انداختن پرداخت مالیات، از ارزش زمانی پول استفاده کنند.
 
سازمان امور مالیاتی دنبال ورود به حساب شخصی افراد نیست
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سازمان امور مالیاتی دنبال درگیر کردن آحاد ملت و ورود به حساب شخصی افراد نیست.
دکتر سید محمد هادی سبحانیان اظهار داشت: قرار نیست سازمان امور مالیاتی کشور به حساب‌های شخصی آحاد مردم کشور ورود پیدا کند و آن را مورد بررسی قرار دهد؛ چرا که حرکت آحاد ملت در یک مسیر قانونی است و تخلفی صورت نمی ‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: کمتر از یک درصد از کل جامعه با سوء استفاده از حساب های شخصی از آن به عنوان حساب تجاری استفاده می ‌کنند که از طرق قانونی پیگیری خواهند شد.
 
همه نهادهای وابسته به انقلاب اسلامی مالیات می پردازند
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: شرکت‌های وابسته به همه نهادهای انقلاب اسلامی مالیات خودشان را می پردازند.
دکتر سبحانیان اظهار داشت: شرکت‌های وابسته به نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی موظف به پرداخت مالیات هستند و ما از آنها مالیات دریافت می‌کنیم. مگر اینکه از معافیت قانونی برخوردار باشند.
وی افزود: در ده ماهه سال جاری حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان از شرکت‌های وابسته به بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی مالیات دریافت کردیم.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین به حکم قانونی در برخورد با فراریان مالیاتی هم پرداخت و گفت: در مجلس حکمی برای فراریان مالیاتی که بدهی خود را به تعویق انداخته و حداکثر استفاده را از ارزش زمانی می بردند که حتی برخی دستگاه های دولتی شامل آن بودند، تصویب شد.

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>