کد خبر: ۸۰۹۶
۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۲
در هفته نخست بهمن‌ ماه رقم خورد؛

داد و ستد ۴۱.۷ هزار میلیارد ریالی حامل انرژی در بورس انرژی ایران

بورس انرژی ایران در هفته نخست بهمن‌ماه میزبان داد و ستدهایی به ارزش نزدیک به ۴۱.۷ هزار میلیارد ریال بود که طی آن مالکیت انواع فرآورده‌ هیدروکربوری، برق، اوراق سلف، قرارداد آتی، گواهی ظرفیت، گواهی سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله و گواهی سپرده حامل‌های انرژی تغییر کرد.

به گزارش پرشین خبر به نقل از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران؛ در هفته معاملاتی منتهی به چهارم بهمن‌ماه، بیش از ۱۶۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع حامل انرژی در تابلو نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی مورد مبادله قرار گرفت. ارزش معاملات انجام‌شده در این تابلو نزدیک به ۴۱ هزار و ۴۶۸ میلیارد ریال بود.
در این هفته دادوستد «گاز مایع» به ارزش نزدیک به ۲۰۸ هزار میلیارد ریال، بیش‌ترین ارزش معاملاتی در بورس انرژی را به خود اختصاص داد. همچنین «نفتای کامل» با ۸.۵ هزار میلیارد ریال و «ته‌مانده برج تقطیر» با ۲.۵ هزار میلیارد ریال ارزش معاملاتی، فرآورده‌های دوم و سوم بورس انرژی ایران در هفته نخست بهمن از نظر ارزش معاملات بودند.
در هفته اول بهمن‌ ماه ۵۱۰ ورقه سلف موازی استاندارد نیز به ارزش ۵.۴ میلیارد ریال در بورس انرژی ایران دست‌به‌دست شد.
در این هفته همچنین تبادل مالکیت یک‌ میلیون و ۷۲۸ هزار کیلو وات‌ ساعت برق در بازار فیزیکی به ارزش ۱.۸ میلیارد ریال و همچنین یک‌ میلیون و ۹۹۶ هزار کیلو وات‌ ساعت برق در قالب اوراق سلف به ارزش ۱.۵ میلیارد ریال در بورس انرژی ایران به ثبت رسید.
تالار برق سبز نیز در هفته معاملاتی منتهی به چهارم بهمن‌ ماه میزبان معاملات یک‌ میلیون و ۲۱۴ هزار کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر به ارزشی بالغ بر ۲۶.۶ میلیارد ریال بود.
در هفته گذشته یک‌هزار و ۸۳۱  برگه گواهی ظرفیت نیز به ارزش نزدیک به ۱۷۰ میلیارد ریال در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران دست‌به‌دست شد.


عرضه‌کنندگان برتر
شرکت پتروپالایش کنگان با ۵۱ هزار تن عرضه فرآورده‌ها، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده هفته معاملاتی منتهی به چهارم بهمن‌ماه در بورس انرژی ایران بود.
همچنین پالایش نفت امام خمینی با ۳۶ هزار تن عرضه و پالایش نفت لاوان با ۳۵.۷ هزار تن عرضه رتبه‌های دوم و سوم بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان این هفته را به خود اختصاص دادند.
شرکت پتروشیمی نوری با ۳۰ هزار تن و پتروشیمی بوعلی‌سینا با ۲۰ هزار تن عرضه نیز به ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم عرضه‌کنندگان بزرگ در هفته معاملاتی سومین هفته زمستان بورس انرژی قرار گرفتند.
فروشندگان برتر
فروشنده برتر این هفته در بورس انرژی شرکت پتروپالایش کنگان بود که ۵۱ هزار تن از محصولات خود را در این بورس به فروش رساند.
در هفته نخست بهمن‌ماه، دومین شرکت با بیشترین حجم فروش از طریق بورس انرژی نیز شرکت پالایش نفت امام خمینی بود که ۳۶ هزار تن از محصولات خود را فروخت.
در این هفته جایگاه سوم تا پنجم برترین فروشندگان بورس انرژی را به‌ترتیب شرکت‌های پالایش نفت لاوان با ۳۵.۷ هزار تن، پالایش نفت اصفهان با ۸.۸ هزار تن و شرکت نفت ستاره خلیج فارس با شش هزار تن دادوستد از آن خود کردند.

 

برچسب ها
ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>