کد خبر: ۷۹۵۳
۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
مدیر عامل بورس انرژی ایران:

مصوبات شورای عالی انرژی ظرفیت های خوبی برای گواهی صرفه جویی انرژی دارد

مدیر عامل بورس انرژی ایران با بیان این نکته که امروزه در سراسر دنیا، موضوع‌ بهره‌وری انرژی یکی از مسائل مهم است، گفت: بورس‌های تمام کشور‌ها نیز پرداختن به این مسئله را به‌عنوان یکی از محورهای اصلی خود انتخاب‌ و ابزارهای مالی گوناگونی برای ارتقای آن طراحی کرده‌اند. بورس انرژی ایران نیز در همین راستا ابزار گواهی صرفه‌جویی انرژی را طراحی کرده و تا پایان سال جاری این بازار را راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش پرشین خبر به نقل از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران؛ علی نقوی در پنل «بهره‌وری انرژی برق، سیاست‌گذاری، برنامه‌های اجرایی، عمل‌کرد و چالش‌ها» که در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدید‌پذیر و بهره‌وری انرژی برق برگزار شد؛ در خصوص گواهی صرفه‌جویی انرژی گفت: گواهی صرفه‌جویی انرژی بعد از به‌ تصویب ‌رسیدن در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب آیین‌نامه بازار، از سال ۱۳۹۹ به‌صورت جدی در دستورکار بورس انرژی ایران قرار گرفت.
نقوی درباره جزئیات گواهی صرفه‌جویی انرژی توضیح داد: این ابزار نوین بازار سرمایه در دو نوع گواهی صرفه‌جویی محقق ‌شده و گواهی صرفه‌جویی تامین مالی طراحی شده ‌است. گواهی صرفه‌جویی محقق‌شده به پروژه‌هایی گفته می‌شود که در آن در ابتدا سرمایه‌گذار صرفه‌جویی را انجام می‌دهد و پس از صحت‌سنجی، گواهی برای آن صادر می‌شود و می‌تواند آن را در بازار عرضه کند. گواهی صرفه‌جویی تامین مالی نیز مربوط به پروژه‌هایی است که قبل از آغاز پروژه نسبت به تامین مالی برای آن در بازار اقدام خواهد شد.
مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به این‌که بحث بهینه‌سازی مصرف جزو برنامه‌های اساسی دولت است، اعلام کرد: در نهایت، مهرماه امسال پس از یک‌سال و نیم پیگیری از سوی بورس انرژی در خواست پذیرش گواهی صرفه‌جویی برق ارسال شد و پذیرش آن طبق رویه‌های بورس انجام گرفت.
او با بیان این که تنها نکته باقی‌مانده معامله‌پذیرکردن این گواهی‌هاست، خبر داد: طبق مکاتباتی که با وزیر محترم نیرو انجام شده ‌است، تا پایان امسال این بازار راه‌اندازی خواهدشد.
مدیرعامل بورس انرژی ایران در بخش دوم سخنان خود به دغدغه‌های متقاضایان این گواهی‌ها پرداخت و افزود: اتفاقی که در سمت عرضه می‌افتد این است که سرمایه‌گذاران در پروژه‌ها مشارکت می‌کنند، بنا بر صرفه‌جویی محقق‌شده به آنان گواهی تخصیص داده می‌شود که باید در بازار به‌فروش برسد. در سمت تقاضا اما بخشی از دغدغه‌ها با حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی که به منظور تسهيل تامین مالي و اجراي طرح‌هاي بهينه‌سازي مصرف انرژي طراحی شده‌، قابل‌ جبران است و به سرمایه‌گذار اطمینان می‌دهد که اگر گواهی‌ها در بازار به فروش نرسید در نهایت از سرمایه‌گذاران خریداری خواهد شد.
ظرفیت دیگری که در مصوبات شورای عالی انرژی ابلاغ شده نیز بحث مدیریت مصرف است، یعنی کسانی که دارنده گواهی هستند مشمول مدیریت مصرف و یا خاموشی و قطعی برق نخواهند شد.
به گفته نقوی تجربه‌ موفق بورس انرژی در راه‌اندازی تالار برق سبز این نکته را ثابت کرد که صنایع در صورتی که از پایداری برق خود اطمینان یابند، حاضر به پرداخت هزینه بیش‌تر‌ نیز هستند.
مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به این که دو مشوق بالا دغدغه‌‌های متقاضیان را مرتفع می‌کند:‌ بیان کرد: مسئله‌ صادرات گواهی صرفه‌جویی و دارایی پایه‌های مختص به آن‌ها در شرایط غیرپیک نیز یکی از ظرفیت‌های مهم این گواهی‌هاست که بورس انرژی ایران زیرساخت‌های مربوط به آن را فراهم کرده است.
نقوی با تاکید بر آماده‌بودن زیرساخت‌‌های معاملاتی گواهی صرفه‌جویی در بورس انرژی ایران به گواهی صرفه‌جویی گاز نیز اشاره کرد و گفت: خوش‌بختانه با تغییراتی که در شرکت ملی گاز اتفاق افتاد، شاهد سرعت بالای پیگیری‌ها هستیم و امیدواریم تا پایان سال پذیرش این گواهی‌ها نیز انجام شود.
او در پایان به چشم‌انداز آینده بورس انرژی ایران اشاره و عنوان کرد: یکی از برنامه‌های بورس انرژی ایران راه‌اندازی بازار آلایندگی یا همان بازار کربن است که امیدواریم در کنار بازار برق سبز و گواهی صرفه جویی انرژی از این طریق نیز بتوانیم رسالت خود را در مباحث مربوط به محیط زیست محقق کنیم.

برچسب ها
ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>