کد خبر: ۷۹۵۱
۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۷

چگونه اتحادیه اروپا بر شرکت هایی که مدعی عملکرد سبز هستند، نظارت می کند؟

اتحادیه اروپا قصد دارد به سبزشویی آن دسته از شرکت‌ها که خود را سبزتر از آنچه که در واقعیت هستند، معرفی می‌کنند پایان دهد و آنها ملزم به ارائه اطلاعات بیشتری درباره دوام محصولات خود به مشتریان خواهند شد.

به گزارش پرشین خبر به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس تهران؛ در راستای حمایت بهتر از حقوق مصرف‌کننده، تشویق شرکت‌ها به اتخاذ تصمیمات سازگار با محیط زیست و ترویج یک نظام اقتصادی چرخشی مبتنی بر استفاده مجدد و بازیافت مواد به منظور کمینه کردن پسماندها، پارلمان اروپا در حال به روز رسانی قوانین موجود در مورد فعالیت‌های تجاری-تبلیغاتی و حمایت از مصرف‌کنندگان است.


ممنوعیت سبزشویی
«طبیعی»، «سازگار با اکوسیستم»، «سازگار با محیط زیست» و... برچسب‌هایی هستند که بر روی بسیاری از محصولات دیده می‌شوند، اما اغلب این ادعاها اثبات نمی‌شوند.

به همین منظور، اتحادیه اروپا مایل است اطمینان حاصل کند که تمام اطلاعات مربوط به تأثیر یک محصول بر محیط ‌زیست، ماندگاری، قابلیت تعمیر، مواد تشکیل دهنده، نحوه تولید و استفاده از آن مورد تأیید منابع موثق باشد.


سبزشویی چیست؟
به هر اقدامی که منجر به ایجاد تصور غیرواقعی از آثار زیست‌ محیطی یک محصول یا ارائه اطلاعات نادرست در مورد مزایای آن شود، به‌ طوری که مصرف‌کننده را گمراه کند، «سبزشویی» می‌گویند.


برای دستیابی به این مهم، اتحادیه اروپا موارد زیر را ممنوع خواهد کرد:
اطلاعات عمومی زیست‌ محیطی در مورد محصولات در صورتی که ادعاهایی غیرقابل اثبات باشند؛ادعاهای یک محصول مبنی بر وجود تأثیر خنثی یا مثبت بر محیط زیست به این دلیل که تولید‌کننده‌ی آن در پی جبران انتشار گازهای گلخانه‌ای است؛ برچسب‌های پایداری که بر اساس گواهینامه‌های معتبر یا دستورالعمل‌های تایید شده توسط مقامات رسمی نیستند.


افزایش دوام محصولات
پارلمان اروپا می‌خواهد اطمینان حاصل کند که مصرف‌کنندگان از دوره ضمانت که در آن بازه می‌توانند با هزینه فروشنده تعمیر محصولات معیوب را درخواست نمایند، کاملاً آگاه باشند. طبق قوانین اتحادیه اروپا، محصولات باید دارای حداقل دو سال ضمانت باشند.

همچنین، بر اساس قوانین به‌روزشده حمایت از حقوق مصرف‌کننده، برچسب جدیدی به محصولاتی که دوره ضمانت آنها قابل تمدید است، اختصاص خواهد داد.


اتحادیه اروپا موارد زیر را نیز ممنوع خواهد کرد:
تبلیغات کالاهایی که به دلیل داشتن طراحی‌های خاص طول عمرشان کاهش می‌یابد؛ادعاهای اثبات نشده در مورد دوام محصولات بر مبنای زمان یا شدت استفاده از آنها در شرایط عادی؛ارائه‌ی کالا تحت عنوان «قابل تعمیر» در حالی که قابل تعمیر نیست.
در ماه مارس سال 2022 میلادی،کمیسیون اروپا برای حمایت از چرخه‌ی سبز، پیشنهاد به‌روزرسانی قوانین مصرف‌کننده اتحادیه اروپا را مطرح کرد. در ماه سپتامبر 2023، پارلمان و شورای اروپا به یک توافق موقت در مورد قوانین به‌روزشده دست یافتند. نمایندگان پارلمان اروپا در ماه ژانویه 2024 به این توافق رأی خواهند داد، و شورا نیز باید آن را تأیید کند. سپس کشورهای عضو اتحادیه اروپا 24 ماه فرصت خواهند داشت تا این به‌روزرسانی را در قوانین ملی خود بگنجانند.


اتحادیه اروپا چه کار دیگری برای ترویج پایداری انجام می‌دهد؟
اتحادیه اروپا با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و ترویج مصرف پایدار روی موضوعات دیگری کار می‌کند:
ادعاهای سبز: اتحادیه در نظر دارد از شرکت‌ها بخواهد تا ادعاهای سازگاری محصولات خود با محیط‌ زیست‌ را با استفاده از یک روش استاندارد اثبات کنند.

طراحی زیست‌ محیطی: این اتحادیه در نظر دارد حداقل استانداردها برای توسعه محصول را معرفی کند تا تقریباً تمام محصولات موجود در بازار خود را پایدار، بادوام و سازگار با محیط‎زیست کنند.

حق تعمیر: اتحادیه اروپا قصد دارد حقوق مصرف‌کنندگان برای تعمیر محصولات را تضمین کند و تعمیر را بیش از دور انداختن و خرید محصولات جدید ترویج کند.

برچسب ها
ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>