کد خبر: ۷۷۱۶
۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
پرونده معاملات دی‌ ماه پررونق بسته شد؛

ارزش آفرینی 148.5 هزار میلیارد ریالی در بورس انرژی

در نخستین ماه فصل زمستان امسال یک‌هزار و ۵۵۴ داد و ستد با ارزشی بیش از ۱۴۸ هزار میلیارد ریال در بورس انرژی ایران رقم خورد و مالکیت انواع فرآورده‌ هیدروکربوری، برق، اوراق سلف، قرارداد آتی، گواهی ظرفیت، گواهی سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله و گواهی سپرده حامل‌های انرژی تغییر کرد.

به گزارش پرشین خبر به نقل از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، در ماهی که گذشت، معادل ۹۸.۸ درصد معاملات بورس انرژی ایران در بازار فیزیکی انجام شد. به این ترتیب، ۳۲۵ هزار و ۹۲۵ تن فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از ۸۰ هزار و ۷۹۱ میلیارد ریال در رینگ بین‌الملل و بیش از ۲۲۹ هزار و ۸۴۳ تن فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از ۴۶ هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال در رینگ داخلی معامله شد.
در بازه زمانی یکم تا سی‌ام دی‌ماه ۱۴۰۲، بورس انرژی ایران شاهد معامله 213 ‌میلیون و 357 هزار و هفت‌صد کیلووات ساعت برق فیزیکی به ارزش بیش از ۲۰۹ هزار و ۲۷۶ میلیارد ریال بود. در هفته‌ای که گذشت هم‌چنین بیش از ۱۲ میلیون و ۶۷ هزار و ۶۸۰ کیلووات ساعت برق فیزیکی در تالار برق سبز بورس انرژی ایران به ارزش بیش از ۲۸۷ میلیارد و ۵۴۰ هزار ریال معامله شد.
گفتنی است، ۱۹۸ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۳۰۶ کیلووات ساعت برق در بازار مشتقه با ارزشی بیش از ۱۴۵ هزار و ۶۶۸ میلیارد نیز معامله شد. در این بازار همچنین ۱۷ میلیون و ۷۶۰ هزار و ۹۶۰ کیلووات ساعت برق سبز با ارزشی بیش از ۴۰۷ میلیارد و ۸۵۸ میلیون ریال دادوستد شد.

درخشش نفت ستاره در عرضه‌ها و معاملات
در روزهای معاملاتی ماه گذشته شرکت نفت ستاره خلیج فارس با ۱۱۴ هزار تن عرضه در صدر عرضه‌کنندگان برتر بورس انرژی ایران قرار داشت. پس از آن شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا با ۷۳ هزار و ۳۰۰ تن، شرکت پالایش نفت امام خمینی با ۶۳ هزار تن، شرکت پتروپالایش کنگان با ۵۸ هزار تن و شرکت ملی نفت ایران با ۵۵ هزار و ۲۳۶ تن عرضه قرار دارند.
از میان محصولات عرضه‌شده در هفته‌ای که گذشت، ۱۱۱ هزار تن از محصولات عرضه‌شده توسط شرکت نفت ستاره فروخته شد و بدین ترتیب رتبه نخست معامله‌گران را از آن خود کرد.
شرکت پالایش نفت امام خمینی و شرکت پتروپالایش کنگان به‌ترتیب با ۵۹ هزار و ۷۰۰ تن و ۵۸ هزار تن معامله در جایگاه دوم و سوم بیش‌ترین معاملات قرار گرفتند.
پس از آن شرکت ملی نفت ایران با ۴۸ هزار و ۳۰۵ تن و شرکت پالایش نفت اصفهان با ۳۳ هزار و ۵۲۶ تن توانستند در رده‌ چهارم و پنجم قرار گیرند.

صدرنشینی گاز مایع در آذرماه
در ماهی که گذشت بیش از ۲۹ هزار و ۳۹۲ تن گاز مایع در بورس انرژي ایران معامله شد و در جایگاه نخست کالاهای معامله‌شده نشست.
پس از گاز مایع، نفتای کامل با بیش از ۱۶ هزار تن رتبه دوم را از آن خود کرد و بعد از آن نفتای سبک، ته‌مانده برج تقطیر و میعانات گازی در رده‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند.

برچسب ها
ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>