کد خبر: ۷۶۴۲
۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱

پایان سرخ بورس چین در هفته گذشته

معاملات هفتگی بورس‌های جهان در حالی پایان یافت و معامله‌گران به تعطیلات رفتند که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته بورس‌های آسیا، بازار سهام چین با افت روبه‌رو شد.

به گزارش پرشین خبر؛ بر اساس آمارهای بلومبرگ، شاخص هنگ‌سنگ به میزان ۰.۵۴ درصد کاهش یافت. شاخص مرکب شانگهای ۰.۴۷ درصد افت کرد. همچنین شاخص CSI ۳۰۰ شنژن با کاهش ۰.۱۵ درصدی روبه‌رو شد. شاخص سنسکش بمبئی هم ۰.۱۶ درصد افت کرد.

در مقابل، شاخص نیکی ۲۲۵ توکیو ۱.۴ درصد بالا رفت. تاپیکس، دیگر شاخص این بورس هم با ۰.۷۲ رشد به کار خود پایان داد. شاخص ASX ۲۰۰ بورس استرالیا هم بیش از یک درصد افزایش یافت. شاخص بورس سنگاپور هم ۰.۴ درصد مثبت شد. همچنین شاخص Asia Dow به میزان ۱.۰۸ درصد بالا رفت. در مجموع، شاخص MSCI آسیا-اقیانوسیه با ۱.۰۶ درصد رشد مواجه شد.


بازار اروپا
این گزارش می‌افزاید، در بازارهای اروپایی هم فضای منفی غالب بود و تنها بورس لندن جان سالم به در برد. در پایان معاملات جمعه ۱۹ ژانویه (۲۹ دی)، شاخص فوتسی ۱۰۰ لندن به میزان ۰.۰۴ درصد رشد کرد. اما دکس آلمان ۰.۰۷ درصد افت کرد. سی‌ای‌سی ۴۰ فرانسه نیز ۰.۴ درصد کاهش را ثبت کرد. شاخص IBEX ۳۵ مادرید هم ۰.۲۲ درصد افت کرد. همچنین شاخص استوکس ۶۰۰ به میزان ۰.۲۶ درصد نزولی شد.


بازار سهام آمریکا
افزون بر این، بازار سهام آمریکا در کل سبزپوش شد. افزایش قیمت سهام فناوری (افزایش قیمت ۳.۳ درصدی سهام شرکت اپل) و گزارش عملکرد مثبت برخی شرکت‌ها از دلایل اصلی رشد بورس آمریکا بود. در پایان معاملات روز جمعه، شاخص داو جونز با ۱.۰۵ درصد رشد روبه‌رو شد. شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ به میزان ۱.۲۳ درصد بالا رفت. شاخص نزدک هم با ۱.۷ درصد افزایش به کار خود پایان داد.


اخبار نگران‌کننده
در عین حال، در حالی که بازار سهام آمریکا با رشد شاخص‌ها روبه‌رو شده، اخبار نگران‌کننده‌ای از اخراج نیروهای شاغل به گوش می‌رسد. بانک سیتی‌گروپ پس از اعلام اخراج ۲۰ هزار نفر در دو سال آینده، قصد دارد بخشی از مدیران خود را نیز اخراج کند.
بر اساس آخرین آمارها، شرکت Wayfair (پلتفرم آنلاین فروش مبلمان و دکوراسیون) به دلیل تاثیر منفی همه‌گیری کرونا بر میزان تقاضا برای مبلمان قصد دارد حدود ۱۳ درصد (یک هزار و ۶۵۰ نفر) از نیروی شاغل خود را اخراج کند. همچنین شرکت Macy's (فروشگاه مد و لباس) از اخراج ۱۳ درصد نیروی شاغل (۲ هزار و ۳۵۰ نفر) و تعطیلی ۵ فروشگاه خود خبر داد و شرکت Bosch (غول مهندسی و فناوری آلمان) نیز اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ تعداد ۱۲۰۰ نفر را اخراج کند.

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>