کد خبر: ۷۶۳۹
۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷

ارزش آفرینی 46.7 هزار میلیارد ریالی بورس انرژی در هفته گذشته

بورس انرژی ایران در هفته‌ای که گذشت میزبان 740 معامله به ارزش بیش از ۴۶ هزار و ۷۶۹ میلیارد ریال بود که از این میزان بیش از 30 هزار میلیارد آن به معاملات فرآورده‌های هیدروکربوری در بازار فیزیکی این بورس اختصاص داشت.

به گزارش پرشین خبر به نقل از مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران، در هفته گذشته 64.3 درصد معاملات بورس انرژی ایران در بازار فیزیکی انجام شد. به این ترتیب، 82 هزار و 100 تن فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از 21 هزار و 90 میلیارد ریال در رینگ بین‌الملل و 43 هزار و 858 تن فرآورده هیدروکربوری به ارزش بیش از هشت هزار و 967 میلیارد ریال در رینگ داخلی معامله شد.
در بازه زمانی بیست‌و‌سوم تا بیست‌وهفتم دی‌ماه ۱۴۰۲، بورس انرژی ایران شاهد معامله 190 میلیون و 938 هزار و 700 کیلووات ساعت برق فیزیکی به ارزش بیش از 187 میلیارد و 291 میلیون ریال بود. در هفته‌ای که گذشت هم‌چنین بیش از 9  میلیون و ۷۸۵ هزار و ۵۲۰ کیلووات ساعت برق در تالار برق سبز بورس انرژی ایران به ارزش ۲۱۶ میلیارد و ۸۲۹ میلیون ریال معامله شد.
گفتنی است، بیش از ۱۸۸ میلیون و ۴۷۰ هزار کیلووات ساعت برق در بازار مشتقه با ارزشی بیش از ۱۳۷ میلیارد و ۸۹۶ میلیون ریال نیز معامله شد. در این بازار همچنین ۹ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۸۰ کیلووات ساعت برق سبز به ارزش ۲۲۷ میلیارد و ۷۱۵ میلیون ریال دادوستد شد.
۳۲.۷ درصد معاملات هفته گذشته به دادوستد ۱۲۸ هزار و ۸۲ ورقه سلف با سررسید اختصاص داشت. ارزش معاملات این تابلو بیش از ۱۵ هزار و ۲۸۳ میلیارد ریال بود.

درخشش نفت ستاره در عرضه‌ها و معاملات
در پنج روز معاملاتی هفته گذشته شرکت نفت ستاره خلیج فارس با عرضه ۷۰ هزار تن فرآورده هیدروکربوری در صدر عرضه‌کنندگان برتر بورس انرژی ایران قرار گرفت. پس از این شرکت، شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا با ۱۹ هزار تن، شرکت پالایش نفت اما خمینی با ۱۴ هزار تن، شرکت پالایش نفت آبادان با ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن و شرکت شیم‌بافت با ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن قرار دارند.
از میان محصولات عرضه‌شده در هفته‌ای که گذشت، تمام ۷۰ هزار تن عرضه‌های شرکت نفت ستاره خلیج فارس به فروش رفت و بنابراین این شرکت بیش‌ترین سهم از معاملات انجام‌شده را به خود اختصاص داد.
شرکت پالایش نفت امام خمینی و شرکت ملی نفت ایران به‌ترتیب با ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن و هفت هزار و ۱۸ تن معامله در جایگاه دوم و سوم بیش‌ترین معاملات قرار گرفتند.
پس از آن شرکت پالایش نفت آبادان با پنج هزار و ۵۰ تن و شرکت پتروشیمی ایلام با پنج‌هزار تن توانستند در رده‌ چهارم و پنجم قرار گیرند.

صدرنشینی نفتای سبک
در هفته‌ای که گذشت بیش از هشت هزار و ۵۴۶ هزار تن نفتای سبک در بورس انرژي ایران معامله شد و در جایگاه نخست کالاهای معامله‌شده نشست.
پس از نفتای سبک، نفتای کامل با سه هزار تن رتبه دوم را از آن خود کرد و بعد از آن گاز مایع، ته‌مانده برج تقطیر و آیزوریسایکل در رده‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند.

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>