کد خبر: ۱۳۱۳۶
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۶
مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تاکید کرد:

تمرکز بر روی حمایت از فعالیت های دانش بنیان

نشست فراخوان جمع‌آوری کربن با حضور رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، شقایق حق‌جوی، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جمهوری و ساجد کاشفی، مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران، چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در حاشیه بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد.

به گزارش پرشین خبر؛ شقایق حق‌جو رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری در این نشست، از حمایت این مجموعه از طرح‌های جمع‌آوری کربن خبر داد و اعلام کرد: از آن‌جا که این چالش زندگی انسان‌ها را تحث تأثیر قرار می‌دهد، معاونت علمی و فناوری خود را ملزم به حمایت همه‌جانبه از توسعه فناوری‌های مرتبط با کربن‌زدایی می‌داند.
در ادامه، ساجد کاشفی، مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران نیز طی توضیحاتی از حمایت‌های گسترده این شرکت از طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر تحقق اهداف طرح جمع‌آوری کربن خبر داد.
در ادامه این مراسم، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان این‌که این مجموعه به اتکای سال‌ها تجربه موفق در مهندسی و داخلی‌سازی تجهیزات پیشرفته از این پس موضوع توسعه را با رویکردی ویژه دنبال می‌کند، توضیح داد: تمرکز ما بر روی حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان و اختصاصاً تولیدات علم‌محور است.
وی با بیان این‌که در موضوع جمع‌آوری گاز‌های کربن باید به موقع سوار قطار علم و فناوری شویم، تاکید کرد: همانطور که شرکت‌های دانش‌بنیان چشم جهانیان را در امور دفاعی و موشکی خیره کرده و اعتبار و قدرت برای کشور به ارمغان آورده‌اند، در صنعت گاز هم با سرمایه‌گذاری دومیلیارد دلاری تجهیزات پیشرفته‌ای مانند توربوکمپرسور و توربین بومی‌سازی شده است.
نوشادی ادامه داد: از سال ۹۴ که سازمان ملل متحد مجموعه‌هایی را برای جلوگیری از روند گرم شدن زمین شکل داد، همه کشور‌ها متعهد شدند اقداماتی موثر را در این زمینه انجام دهند و ایران نیز اگرچه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پاک‌ترین سوخت فسیلی است، اما باید در این زمینه، طرح و برنامه‌های مدونی داشته باشد.
وی در پایان، افزود: پروژه جمع‌آوری کربن نباید هزینه‌ساز باشد، بلکه طرح‌های دارای توجیه اقتصادی و برگشت سرمایه مطلوب در قالب ذخیره‌سازی کربن و تبدیل این ماده به محصولات با ارزش در آن عملیاتی می‌شوند.
شایان ذکر است، در پایان این مراسم، پوستر فراخوان جمع‌آوری کربن با حضور مقام‌های حاضر در نشست، رونمایی شد.
وی با اشاره به برخی اظهار نظر‌ها که کربن زدایی را نوعی استعمار نوین برای خنثی سازی مزیت سرزمینی کشور‌های در حال توسعه می‌دانند، گفت: علیرغم ضرورت توجه به اینگونه موضوعات، نباید از حرکت در مسیر ترقی و پیشرفت غافل شد. نوشادی ادامه داد: اگر چه برای ارتقای کیفیت بنزین و گازوئیل، فعالیت‌های ارزشمندی در کشور طی دو دهه اخیر انجام شده است، اما برخی نقادان دائما آدرس‌های غلط می‌دهند و این در حالیست که خروجی ایستگاه‌های سنجش آلودگی اثبات می‌کند که آلودگی‌ها نه به دلیل غلظت CO۲ که ریشه در عوامل دیگر دارد.

به گفته مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران پروژه جمع آوری کربن نباید هزینه ساز باشد بلکه طرح‌های دارای توجیه اقتصادی و برگشت سرمایه مطلوب در قالب ذخیره سازی کربن و تبدیل این ماده به محصولات بارزش در آن عملیاتی می‌شوند.

 

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>