کد خبر: ۱۳۱۳۰
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۸
معاون وزیر نفت در امور گاز تشریح کرد:

دستاوردهای امید بخش شرکت ملی گاز ایران برای رفاه و اقتصاد کشور

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: با توجه به عملکرد مطلوب شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت ما از این شرکت‌ها برای تامین اقلام راهبردی ادامه دارد و با تجربه موفق مشارکت مردم در اجرای طرح‌های بهینه‌سازی امیدواریم که با ترکیب این ظرفیت‌ها در فرآیند اجرای طرح‌های بهینه‌سازی شاهد جهش عینی تولید با مشارکت مردم باشیم.

به گزارش پرشین خبر به نقل از روابط عمومی شر کت ملی گاز ایران؛ مجید چگنی در نشست خبری در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، ضمن ارائه آماری از دستاورد‌های صنعت گاز از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، گفت: در مجموع، حرکت رو به جلویی که با اتکا به شرکت‌های داخلی برای تامین نیاز‌ها در صنعت گاز آغاز شده، با همین ضرب‌آهنگ ادامه خواهد داشت.

افزایش ظرفیت فرآورش گاز در سال ۱۴۰۲
معاون وزیر نفت در امور گاز با ارائه آماری از دستاورد‌های صنعت گاز از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، گفت: سال ۱۴۰۲ ظرفیت اسمی فرآورش گاز و نم‌زدایی صنعت گاز کشور با بیش از ۵۶ میلیون مترمکعب افزایش از یک میلیارد و ۳۱ میلیون مترمکعب به بیش از یک میلیارد و ۸۷ میلیون مترمکعب افزایش یافت.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه، در رابطه با حجم گاز تحویلی به شرکت ملی گاز ایران گفت: میزان گاز تحویلی به شبکه سراسری در سال ۱۴۰۰ روزانه حدود ۷۸۹ میلیون مترمکعب بود که در سال ۱۴۰۲ به ۸۱۴ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
وی افزود: تولید میعانات گازی در ابتدای دولت سیزدهم از ۱۹۸ میلیون بشکه در سال به ۲۵۹ میلیون بشکه در سال افزایش پیدا کرد.

افزایش ۹۳۲ هزار کیلومتری مجموع انشعابات
معاون وزیر نفت در امور گاز در رابطه با حجم گازرسانی شهری و روستایی گفت: شبکه گاز شهری و ورستایی ۵۰ هزار و ۳۷۶ کیلومتر نسبت به ابتدای دولت سیزدهم افزایش پیدا کرد.
چگنی گفت: مجموع خطوط انتقال گاز بهره برداری شده نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۹۵ کیلومتر افزایش یافته و ۵ ایستگاه تقویت فشار و ۱۷ توربوکمپرسور در این مدت نصب و مورد بهر‌ه‌برداری قرار گرفته است. در مجموع انشعاباتی که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون اجرا شده بالغ بر ۹۳۲ هزار مورد است.
معاون وزیر نفت در امور گاز تصریح کرد: همچنین طی این مدت، ۳۴۴۷ واحد به واحد‌های صنعتی عمده بهره‌مند از گازطبیعی اضافه و به حدود ۲۰ نیروگاه گازرسانی شد. همچنین تعداد شهر‌های گازرسانی شده ۵۰ شهر و بیش از ۶۴۰۰ روستا در این دولت به شبکه سراسری گاز متصل شدند.

افزایش میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها و صنایع و کاهش میزان فلرینگ
چگنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، در مقایسه عملکرد سال ۱۴۰۲ با ۱۴۰۱ گفت: در سال ۱۴۰۲ میزان گاز تحویلی به خطوط ۱.۴ درصد افزایش و میزان گاز مصرفی ۳.۱ درصد کاهش داشت که این امر علاوه بر افزایش نسبی دما، به واسطه اجرای موفق برنامه‌های بهینه سازی و مشوق‌هایی بود که ازسوی شرکت ملی گاز ایران برای مشترکین ارائه شد.
وی در ادامه در خصوص میزان گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها گفت: سال ۱۴۰۲ گاز تحویلی به نیروگاه ۱۱ درصد و صنایع عمده ۶ درصد و تزریق گاز به مخازن نفت ۶۰ درصد و به مخازن گازی ۱۳ درصد افزایش یافت. همچنین با اجرای موفق برنامه‌ها، میزان سوخت‌گیری ایستگاه‌های تقویت فشار ۷ درصد کاهش یافت.
چگنی ادامه داد: همچنین در حوزه کاهش گاز فلر نیز در سال ۱۴۰۰ این عدد برابر با ۳.۲ میلیارد مترمکعب بود که با اقدامات انجام شده، بر اساس برنامه ۴ ساله، در سال ۱۴۰۶، این عدد به ۵۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

اجرای ۲۲۴ میلیون یورو پروژه گازی در سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که شرکت ملی گاز ایران حدود ۲۲۴ میلیون یورو معادل ۱۰ همت پروژه در سال گذشته را آغاز یا بهره‌برداری کرده، گفت: با اجرای پروژه‌های ساخت اسکله، کاهش محدودیت‌های صادراتی را شاهد هستیم و علاوه بر این، پروژه‌های تاسیسات تقویت فشار خطوط هفتم سراسری، خط دوراهی دشتک نهبندان، چلوند اردبیل و پروژه انتقال گاز صالح آباد به تربت جام اجرا شد که پروژه تربت جام با توجه به افت فشاری که در سال ۱۴۰۱ در این منطقه رخ داد، اجرای آن در کمترین زمان ممکن موضوع بسیار مهم و حیاتی بود که پیامد آن، عدم وجود افت فشار در این منطقه طی سال گذشته بود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره اقدام‌های این شرکت در حوزه کاهش گاز‌های مشعل گفت: مزایده گاز‌های مشعل در پالایشگاه‌های پارس جنوبی؛ ایلام و پالایشگاه پارسیان نیز پارسال برگزار شد. علاوه بر این، مزایده گاز‌های کربن و co۲ پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد و بیدبلند و پکیج‌های پارس جنوبی انجام شده و برندگان مزایده در حال تجهیز کارگاه هستند و مطالعات پایه‌ای را انجام دادند.
چگنی بیان کرد: سال ۱۴۰۱ در حوزه صدور پروانه برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۲.۶ همت سرمایه‌گذاری داشتیم، پارسال نیز حدود ۳ همت پروانه صادر شد.
وی افزود: در تدوین برنامه هفتم سراسری پیش بینی شده که حدود ۴۲ میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری داریم که ۲۰ میلیارد دلار آن باید با سرمایه گذاری داخلی تامین شود. انجام پروژه‌های گاز‌های محاسبه نشده و بحث مربوط به ایجاد هاب گازی در کشور از طریق تنوع بخشی به سبد گازی کشور نیز جزء برنامه‌های مهم سال گذشته بود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: در زمینه سیستم.‌های اندازه گیری دقیق که مورد تاکید وزیر نفت است اقدامات مربوطه باید در ۷۰ نقطه انجام شود که در جال جاضر در ۱۴ نقطه انجام شده است.

همکاری با دانش‌بنیان‌ها در تأمین اقلام راهبردی
چگنی در ادامه، به قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در بحث پژوهش و فناوری اقدامات خوبی انجام شد ودر حال حاضر با بیش از ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در زمینه تامین ۴۲ قلم کالای راهبردی همکاری داریم و قرارداد‌ها و مجوز‌های قراردادی ما با این بخش بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: در همین راستا با توجه به عملکرد مطلوب شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت ما از این شرکت‌ها برای تأمین اقلام راهبردی ادامه دارد و با تجربه موفق مشارکت مردم در اجرای طرح‌های بهینه‌سازی امیدواریم که با ترکیب این ظرفیت‌ها در فرآیند اجرای طرح‌های بهینه‌سازی شاهد جهش عینی تولید با مشارکت مردم باشیم.

چشم‌انداز برداشت روزانه ۱۱۴ میلیون مترمکعب برداشت گاز با پروژه‌های ذخیره‌سازی
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که ذخیره‌سازی گاز جزو اولویت‌های این شرکت و وزارت نفت است، گفت: در حال حاضر، میزان ذخیره‌سازی گاز به ۳.۲ میلیارد مترمکعب رسیده که با تکمیل پروژه‌های فعلی در حال توسعه یا احداث، در مجموع، روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب به ظرفیت ذخیره‌سازی گاز کشور افزوده می‌شود و امید است که با اتمام کامل طرح‌های ذخیره‌سازی، این ظرفیت به ۱۱۴ میلیون مترمکعب در روز برسد.
وی افزود: در همین راستا علاوه بر طرح‌های جاری شرکت ملی گاز ایران، طرح‌های سرمایه گذاری برای ذخیره سازی رو زمینی برای ۱۹ نقطه پیشنهاد شده و تسهیلات بسیار خوبی برای بخش خصوصی درنظر گرفته شده است که از جمله آنها می‌توان به تحویل گاز نیم بها تا ۵ سال اشاره کرد.
وی به موضوع طرح‌های ذخیره‌سازی گاز در قالب LNG و مینی LNG اشاره کرد و گفت: در مذاکره با بخش خصوصی فولاد، سرمایه گذاری در بخشی از این پروژه‌ها صورت گرفت و صدور مجوز برای احداث واحد‌های مینی LNG برای این واحد انجام شد تا واحدی با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز احداث شود.

دیپلماسی انرژی در بستر گاز
معاون وزیر نفت با بیان اینکه دیپلماسی انرژی یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم محسوب می‌شود، گفت: در زمینه صادرات گاز به کشور‌های منطقه مذاکرات خوبی انجام شده که تمدید قرارداد با عراق به مدت ۵ سال و پاسخ به درخواست ارمنستان برای دریافت گاز از ایران از جمله این اقدامات است.
به گفته چگنی، ارمنستان نیز متقاضی دریافت گاز بیشتری از ایران است و مذاکرات در این حوزه در حال انجام است. بهینه‌سازی مصرف؛ سرفصل اولویت‌دار صنعت گاز
چگنی در خصوص اجرای طرح‌های بهینه سازی و هوشمندسازی کنتور‌های گاز گفت: طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌ها ادامه دارد و تا امروز بیش از ۱۲۰ هزار موتورخانه اصلاح و بهینه‌سازی شده‌اند. با اجرای این طرح حدود ۵۵۲ میلیون مترمکعب گاز صرفه‌جویی شد.
وی در ادامه، افزود: همچنین طرح جایگزین کردن بخاری‌های راندمان بالا به جای بخاری‌های با راندمان پایین به عنوان یک تکلیف قانونی در دست اجراست. باید ۴ میلیون بخاری راندمان پایین را با بخاری‌های راندمان بالا تعویض کنیم که قرارداد آن به زودی امضا خواهد شد.
وی تأکید کرد: ایجاد زیرساخت بازار بهینه سازی مصرف انرژی در سال گذشته در بورس انرژی انجام شد و در آینده نزدیک از گواهی‌های صرفه جویی رونمایی خواهدشد تا این گواهی‌ها در بورس ارایه شود. در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۳۲ میلیون مترمکعب گواهی صرفه‌جویی انرژی برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر صادر شده است.

مشارکت مردم در بهینه‌سازی با هدف جهش تولید
چگنی در پایان با تأکید بر این‌که مشترکین خانگی تجاری با مدیریت مصرف می‌توانند تأثیر بسزایی در توزیع گاز به بخش مولد اقتصاد کشور داشته باشند گفت: در این راستا طرح‌های تشویقی برای مشارکت مردم در مصرف بهینه در نظر گرفته شد که اجرای این طرح‌ها در سه استان خراسان رضوی جنوبی و یزد نتایج بسیار خوبی داشت و بنا داریم با هدف افزایش مشارکت مردم در فرآیند‌های مولد اقتصاد کشور، این طرح‌ها را در سال جاری به صورت کشوری اجرا کنیم.

 

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>