کد خبر: ۱۳۱۱۸
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۴
برای نخستین بار در ایران؛

مدیریت اوج مصرف با فناوری ANG در یک ایستگاه تقلیل فشار گاز عملیاتی می شود

قرارداد خدمات پژوهشی به منظور انجام طراحی پایه و تهیه اسناد مناقصه EPC ساخت مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی مبتنی بر نانو فناوری Ang در ایستگاه تقلیل فشار CGS-TBS روستای لمسک استان گلستان بین شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد.

به گزارش پرشین خبر به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، این موافقت‌نامه امروز پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ماه در دومین روز نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و عظیم کلانتری اصل، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره دلایل شکل گیری این پروژه گفت: از آنجا که منطقه لمسک در استان گلستان در انتهای خطوط گاز قرار دارد، احتمال کمبود و یا قطعی گاز در فصول سرد سال که مصرف فزونی می‌گیرد، در این منطقه بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: به همین منظور، پس از شناسایی این نیاز در استان گلستان و استقبال متولیان گاز استان از اجرای فناوری‌های نوین در این خصوص، بهره گیری از فناوری ANG برای مدیریت ساعات اوج مصرف در مناطق دوردست در دستور کار قرار گرفت.
نوشادی با بیان این که ذخیره سازی گاز در مخازن ANG کارکردی مشابه خازن دارد، توضیح داد: این مخازن در ساعاتی که مصرف کم است انرژی گاز را در خود ذخیره می‌کنند تا در مواقع اوج مصرف که خطوط لوله پاسخگوی نیاز‌های مصرف کنندگان نیست، گاز ذخیره شده را آزاد و به شبکه تزریق کنند.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با تاکید بر اینکه استفاده از فناوری ANG برای اولین بار در ایران در یک ایستگاه تقلیل فشار انجام می‌شود، اظهار کرد: مراحل اثبات این فناوری پیش‌تر در قالب استفاده از مخازن ANG به جای CNG در خودرو‌ها انجام شده و با اجرای پروژه اخیر صنعت گاز نیز مدیریت اوج مصرف را با تکیه بر فناوری‌های نوین عملیاتی می‌کند.
وی در پایان، افزود: پس از تهیه اسناد مناقصه و آماده‌سازی بسته EPC، پروژه وارد مرحله مناقصه و اجرا می‌شود.

 

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>