کد خبر: ۱۳۰۸۹
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶

قرارداد گازی ایران و عراق به مدت ۵ سال تمدید شد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: قرارداد گازی با عراق پایان خرداد به پایان می‌رسید که به مدت ۵ سال تمدید شد.

به گزارش پرشین خبر، مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در حاشیه دومین روز از نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری گفت: میزان گاز تحویلی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱.۴ درصد افزایش داشته گاز خانگی کاهش ۱.۳ مصرف بوده‌ایم که برنامه‌های که اجرا شد منجر به این اتفاق بود.

وی ادامه داد: همچنین افزایش ۱۱ درصدی گاز تحویلی به صنایع را داشتیم و به صنایع عمده ۶ درصد گاز تحویلی افزایش داشته است.

چگنی اضافه کرد: طرح‌ها و پروژه‌های که در سال ۱۴۰۲ شاهد بودیم معادل ۲۲۴ میلیون یورو بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خاطر نشان کرد: پروژه‌های بسیار مهمی نظیر انتقال گاز از صالح آباد به تربت جام بود که در سال ۱۴۰۱ شاهد کسری در فصل سرد سال بودیم و با توسعه خطوط انتقال گاز توانستیم زمستان ۱۴۰۲ را بدون هیچ مشکلی پشت سر بگذاریم.

به گفته این مقام مسئول صدور مجوز برای واحد‌های مینی ال ان جی بوده که این قرارداد با یکی از شرکت‌های فولادی منعقد شده است و سایر شرکت‌ها نیز متقاضی هستند.

وی با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه خاطر نشان کرد: در این برنامه پیش بینی شده ۴۲ میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری داریم که ۲۰ میلیارد دلار از سرمایه گذاری داخلی و خارجی تأمین می‌شود.

به گفته چگنی قرارداد گازی با عراق پایان خرداد به پایان می‌رسد که به مدت ۵ سال تمدید شد

وی با اشاره به اینکه پارسال شاهد افزایش ظرفیت پالایش گاز بودیم، خاطر نشان کرد: با عملیاتی‌شدن پالایشگاه سیزدهم پارس جنوبی، ظرفیت اسمی پالایش و نم‌زدایی کشور از روزانه یک میلیارد و ۳۱ میلیون مترمکعب به حدود یک میلیارد و ۹۳ میلیون مترمکعب در روز رسید و حدود ۶۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید روزانه پالایشگاه‌های کشور افزوده شد.

وی افزود: گاز تحویلی به شرکت ملی گاز ایران حدود ۲۵ میلیون مترمکعب در روز نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته و تولید میعانات گازی نیز از ۱۹۸ میلیون بشکه در سال به ۲۵۹ میلیون بشکه رسیده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز اضافه کرد: صادرات گاز به دلیل مشکلاتی که ترکیه داشت در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت و مجموع آن ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب بود.

چگنی خاطر نشان کرد: شبکه گاز شهری و روستایی کشور نسبت به ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم ۵۰ هزار و ۳۷۶ کیلومتر و مجموع انشعابات حدود ۹۳۲ هزار و ۸۶۱ افزایش یافته است؛ تعداد مصرف‌کنندگان عمده صنعتی نیز ۳ هزار و ۴۷ واحد بیشتر شده و تعداد نیروگاه‌های گازرسانی‌شده در این مدت ۲۰ نیروگاه بوده است. همچنین ۵۰ شهرو ۶ هزار و ۴۰۰ روستا نیز در ۲.۵ سال فعالیت دولت کنونی به شبکه گاز کشور متصل شدند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مهم در سال گذشته خاطر نشان کرد: در مجموع معادل ۲۲۴ میلیون یورو پروژه به بهره‌برداری رسید یا عملیات اجرایی آن آغاز شد که معادل بیش از ۱۰ همت است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره اقدام‌های این شرکت در حوزه کاهش گاز‌های مشعل گفت: مزایده گاز‌های مشعل در پالایشگاه‌های پارس جنوبی و پالایشگاه پارسیان نیز پارسال برگزار شد.

چگنی بیان کرد: سال ۱۴۰۱ در حوزه صدور پروانه برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۲.۶ همت سرمایه‌گذاری داشتیم، پارسال نیز حدود ۳ همت پروانه صادر شد.

به گفته چگنی ارمنستان نیز متقاضی دریافت گاز بیشتری از ایران است و مذاکرات در این حوزه در حال انجام است؛ همچنین پاکستان در چند ماه گذشته اعلام کرده که می‌خواهد قرارداد گازی با ایران را احیا کند و مذاکره‌هایی بین دو طرف انجام شده است.

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>