کد خبر: ۱۳۰۸۳
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۰

مرا به خیر تو امید نیست، شَر مرسان

یک کارشناس حوزه لوازم خانگی گفت: مصداق خواسته قاطبه فعالان صنعتی از دولت در شرایط فعلی، این مثل قدیمی است که "مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان".

به گزارش پرشین خبر؛ احسان فدایی در خصوص چالش‌های صادرات در این صنعت افزود: فعالان لوازم خانگی در ایران بر این باورند که بهترین خدمت به مجموعه لوازم خانگی این است که دولت هیچ کاری نکند. چون حضور و تصدی گری دولت منجر به سردرگمی فعالان صنعت لوازم خانگی شده است. 

وی با اشاره به این که، یک مثال عینی آن ابلاغیه‌های اخیر وزارت نیرو برای ممنوعیت تبلیغات کولر‌های گازی است گفت: در حالی که وزارت صمت خواهان توسعه فعالیت تولیدی در این بخش است، وزارت نیرو و وزارت ارشاد، حکم به ممنوعیت تبلیغ و اطلاع رسانی این محصول می دهند!

فدایی افزود: پس مشکل اصلی ما در خانه است چرا که هنوز مشکل داخلی و موانع فعالان این بخش با ابلاغیه‌های متعدد، خلق الساعه و متناقض حل نشده که بخواهیم سراغ حل مسائل و چالش‌های صادراتی برویم. در بحث صادرات به سه موضوع باید توجه داشته باشیم. اول عرضه، بعد تقاضا و سپس هزینه مبادله.
وی گفت: در بخش عرضه؛ باید محصول رقابت پذیر تولید کنیم. رقابت پذیر در بخش قیمت، کیفیت و طراحی. در بحث قیمت تمام شده می‌بینیم که دولت به عنوان تامین کننده عمده مواد اولیه در صنایع بالا دستی، هم قیمت‌ها را بالا برده هم مسیر دسترسی فعال صنعتی به این مواد را سخت و صعب العبور کرده است. 

فدایی افزود: از سوی دیگر هزینه‌های حمل و نقل نیز از سال نود و هفت تا چهارصد و دو حدود پنج و نیم برابر شده است. نرخ بهره نیز از سوی بانک‌ها به بیش از چهل و دو درصد رسیده و قیمت و نوسان ارز هم که قصه پر غصه همگان شده است.
وی گفت: در حوزه طراحی و کیفیت نیز که از شاخصه‌های اصلی ایجاد مزیت رقابتی است، مادامی که حاشیه سود قابل قبولی در پی تولید در مقیاس اقتصادی ایجاد نشود، امکان مانور در این بخش فراهم نمیشود. متاسفانه در حال حاضر و در پی صدور مجوز‌های غیرکارشناسی و سلیقه‌ای برای بالغ بر هزار مجموعه مستقل صنعتی که عملا بیش از نود و پنج درصد از آنها به سطح این مقیاس نمی‌رسند، عملاً تحرک و پویایی در این بخش استراتژیک مشاهده نمی‌شود.
این کارشناس حوزه لوازم خانگق افزود: در بخش تقاضا نیز یا باید تعرفه‌های ترجیحی مزیت آفرین داشته باشیم یا باید دولت در زمینه دامپینگ برای تسخیر بازار‌های صادراتی کمک حال باشد که در این بخش نیز وزارت امور خارجه انقدر درگیر مسائل سیاسی و حاشیه‌ها شده که برای رایزنی اقتصادی با کشور‌های همسایه فرصت و انرژی ندارد یا از اولویت هایش خارج شده است.

وی با اشاره به این که، در کنار همه اینها به دلیل تحریم، هزینه‌های مبادله برای صادرکنندگان به شدت بالا رفته است. در واقع شرایط تحریمی در دو بخش هزینه‌های تحریم و ریسک‌های تحریم، چالش آفرین شده است گفت: در بخش هزینه‌های تحریم، با افزایش هزینه‌های تامین مواداولیه از کشور‌های خارجی، افزایش هزینه‌های لجستیک بین المللی برای دور زدن تحریم‌ها و افزایش هزینه‌های جابجایی و چنج ارز درگیر هستیم.

وی افزود: در بخش ریسک‌های تحریم نیز با معضل پیمان سپاری ارزی، عدم امکان بازکردن ال سی و عدم امکان نقل و انتقال ارز مواجه کشمکش داریم. در نهایت تمامی این چالش‌ها در کنار سرعت گیر قیمت گذاری دستوری، انگیزه صادرات را از فعال صنعتی ربوده و هر برنامه و طرحی در این بخش را ابتر کرده است.

 

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>