کد خبر: ۱۲۷۶۳
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۱
در غرفه ایمیدرو مطرح شد:

تمایل یک شرکت بازرگانی افغانستانی برای صادرات گوهرسنگ خام به ایران

یک شرکت خصوصی افغانستانی فعال در حوزه بازرگانی گوهرسنگ با حضور در غرفه ایمیدرو در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) ضمن معرفی تعدادی از گوهرسنگ‌های این کشور، خواستار فراهم شدن بستر واردات گوهرسنگ راف (تراش نخورده) افغانستان به ایران شد.

به گزارش پرشین خبر به نقل از روابط عمومی ایمیدرو؛ صادقی، نماینده شرکت بازرگانی افغانستانی گفت: در صورت فراهم شدن بستر موضوع واردات گوهرسنگ در ایران، می‌توانیم گوهرسنگ خام را با قیمتی مناسب و رقابتی در اختیار بازار ایران قرار دهیم.

ضرورت خارج شدن گوهرسنگ از گروه کالایی ۴
سیدابومحمد هاشمی، مجری طرح گوهرسنگ در این نشست، با اشاره به ممنوعیت واردات رسمی گوهرسنگ در قوانین گمرکی ایران، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های فرآوری در داخل کشور و نیز منابع ارزشمند گوهرسنگ در کشور‌های همسایه، امیدواریم گوهرسنگ خام به عنوان مواد اولیه صنعت، از گروه کالایی ۴ خارج شود تا امکان واردات این ماده اولیه برای فرآوری فراهم شود.
وی افزود: با وجود این نقص قانونی، می‌توان از ظرفیت مناطق آزاد اقتصادی به ویژه منطقه مرزی تایباد برای صادرات این مواد معدنی به داخل، فرآوری آنها در این مناطق و سپس صادرات مجدد به افغانستان بهره برد.

آمادگی ایران برای آموزش، تامین تجهیزات و فرآوری گوهرسنگ
هاشمی با اشاره به آمادگی ایران برای آموزش، تامین تجهیزات و فرآوری گوهرسنگ به افغانستانی‌ها گفت: با توجه به بومی سازی تجهیزات فرآوری در ایران با کیفیت بالا، امکان تامین تجهیزات مورد نیاز فعالان گوهرسنگ این کشور از ایران وجود دارد.
وی ادامه داد: سازمان آموزش فنی حرفه‌ای ایران به عنوان عضو رسمی سازمان بین المللی کار، ظرفیت مطلوبی برای آموزش هنرجویان حوزه‌های مختلف از جمله گوهرسنگ دارد. در حال حاضر، ۷ هزار نفر در حوزه تراش سنگ در ایران آموزش دیده اند. بنابراین، برای اعزام مربی به افغانستان با هدف آموزش هنرجویان حوزه گوهرسنگ آمادگی داریم.

برنامه انعقاد تفاهم نامه گوهرسنگ با افغانستان
در پایان، فضل الله حیدری فرزان، مشاور روابط بین الملل ایمیدرو با برشمردن توانمندی‌های ایران و افغانستان در صنعت گوهرسنگ اعلام کرد: تفاهم نامه‌ای برای فراهم کردن بستر تجارت گوهرسنگ بین ایران و افغانستان توسط ایمیدرو تنظیم و منعقد می‌شود.

 

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>