کد خبر: ۱۱۷۸۱
۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۶
کارشناس اقتصادی:

رشد تولید نیازمند اجماع ملی است

یک کارشناس اقتصادی بر سه عامل بهبود فضای کسب و کار، انحصار زدایی و کوتاه کردن دست شبه دولتی‌ها از اقتصاد و نیز بهبود فضای اقتصاد کلان بر رشد تولید تاکید کرد و عنوان کرد که برای رسیدن به تولید رقابتی نیازمند یک اجماع ملی هستیم.

به گزارش پرشین خبر؛ وحید شقاقی شهری در خصوص الزامات تحقق شعار سال و مشارکت هرچه بیشتر مردم در اقتصاد کشور گفت: ریشه اصلی مسائل و چالش‌های اقتصاد ایران همه در بخش تولید نهفته است، حتی برای مهار تورم نیز به دلیل گسست موجود در بخش پولی و بخش واقعی اقتصاد باز هم مهار تورم امکان پذیر نیست، چرا که ما در اقتصاد با حجم عظیمی از نقدینگی سرگردان مواجه ایم که وارد بازار‌های سوداگری می‌شود نه بخش واقعی اقتصاد. وی اضافه کرد: حجم نقدینگی اگر در اقتصاد هضم و وارد بخش واقعی آن شود، می‌تواند موجب تحرک تولید و در نتیجه اقتصاد کشور شود، در غیر این صورت سبب تورم خواهد شد.
در واقع با ریشه یابی می‌توان به این نتیجه رسید که یکی از مهمترین علل تورم در ایران مشکلات موجود در فضای تولید است. این کارشناس اقتصادی همچنین اذعان کرد: مقام معظم رهبری طی چندین سال گذشته شعار سال را بر محور تولید به انحای مختلف با پسوند‌ها و پیشوند‌های اقتصاد مقاومتی، مهار تورم و سایر موارد مرتبط با تولید قرار داده اند؛ سال جدید راهم به نام جهش تولید با مشارکت مردم عنوان کردند، در واقع طی یک دهه گذشته تقریبا شعار سال با محوریت تولید نامگذاری شده که نشان دهنده اهمیت تولید در تمام شقوق اقتصاد است؛ بنابراین باید به این سمت که چرا اقتصاد ایران تحرک و پویایی و رشد لازم را ندارد، حرکت کنیم. شقاقی شهری با ذکر این مسئله که تولید به سه دلیل اصلی تحرک ندارد، اظهار کرد: اولین دلیل عدم پویایی فضای تولید و محیط نامطلوب کسب و کار اقتصاد ایران است. برای این منظور یک مرکز پایش کسب و کار در وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم تشکیل شد که اقدامات خوبی در این بخش داشته، اما هنوز برخی دستگاه‌ها همکاری لازم را نداشته و مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد. سامانه‌های الکترونیکی به صورت کامل راه اندازی نشده، که دولت و وزارت اقتصاد باید برای شکستن این مقاومت‌ها تلاش بیشتری کنند تا محیط کسب و کار مطلوب شود.
وی ادامه داد: در اکثر کشور‌های دنیا مسیر مجوزدهی برای راه اندازی یک کسب و کار در نصف روز انجام می‌شود، در حالی که در کشور ما یک تولید کننده برای راه اندازی یک کسب و کار و دریافت مجوز مربوط به آن شش ماه باید انواع هزینه را داشته باشد و چه بسا در این مسیر به برخی راه‌های غیر قانونی و غیر رسمی نیز برخورد کند. وی افزود: مساله دوم وجود یک محیط بی ثبات اقتصاد کلان است، یعنی محیطی پر از آشوب، بی ثباتی، پیش بینی ناپذیری، نوسانات و نااطمینانی است، که باید این مسئله حل و دولت تلاش کند و مقابل هر عامل بی ثبات کننده اقتصاد کلان کشور، مانند تغییرات مکرر و متعدد قوانین و نیز وضع مقررات و مصوبات شبانه و ساعتی بایستد. در واقع باید وزیر اقتصاد مقابله با این مساله را به عنوان مسئولیت بر عهده بگیرد و اجازه اینکه دستگاه‌ها و یا مسئولان دیگر محیط اقتصاد کلان را بی ثبات کنند، ندهد که البته در خود وزارت اقتصاد این اتفاق افتاده، اما باید این موضوع در هیات دولت هم به صورت مصوبه ابلاغ شود تا هیچ وزیر و یا مسئول ارشدی نتواند، قوانین را به راحتی تغییرو سبب سردرگم شدن تولید کننده و یا فرار سرمایه شود.
شقاقی شهری در ادامه با اشاره به عامل سوم موثر بر بی تحرکی فضای تولید کشور اذعان کرد: عامل سوم بی تحرکی تولید در کشور ما محیط غیر رقابتی اقتصاد است، یعنی یک محیط درگیر انحصارها، که البته در سال‌های اخیر یک پدیده شوم دیگری به نام شبه دولتی‌ها ایجاد شده که بیش از ۶۰ درصد از اقتصاد ایران را تحت سیطره دارند، که وزارت اقتصاد باید با یک قدرت و تیم بزرگ به این مساله ورود کرده و انحصار‌ها را بشکند تا این محیط راکد غیر قابل رقابت از بین برود. چرا که تا زمانی که اقتصاد در انحصار غیر دولتی هاست، اجازه ورود بخش خصوصی داده نمی‌شود و ذینفعان یعنی مردم و یا بخش خصوصی مجال ورود به اقتصاد را نخواهند داشت و عملا شعار سال محقق نمی‌شود.
وی در پایان تاکید کرد که، در وزارت اقتصاد برای رفع مشکلات تولید اقدامات به موقع و مطلوبی انجام شده، اما مقاومت‌های زیادی در همه ارکان چه درون و چه بیرون دولت وجود دارد که شکستن این مقاومت‌ها نیازمند کمک ویژه رییس جمهوری و معاون اول به مجموعه وزارت اقتصاد و وزیر است.

 

ارسال نظر
اخبار روز
ادامه >>